Identificació

Curs de Postgrau en Diagnòstic en l'Atenció Precoç: Aplicació dels Tests en els Nens de 0 a 6 anys. Teoria, Observació de Processos i Pràctica Supervisada (realització a Barcelona)

Matricula't

Informació bàsica

Edició: Tercera
Hores: 325.00
Idioma: català
Data inici: 07/10/2017
Data finalització: 02/07/2018
Crèdits: 13.00 ECTS
Nombre de places: 10
Codi: 17PPX2005

Preu: 1.350,00€
Horari: Sessions Teòriques: dissabte, de 10 a 14h. 7, 14, 21 i 28 d'octubre i 4 i 11 de novembre de 2017.

Observació dels Processos Diagnòstics: Aquests es duran a terme de novembre de 2017 a juny de 2018. (1 hora a la setmana a triar de dilluns a divendres, de 8 a 17h).

Seminaris de Formació: dissabte, de 10 a 14 h. 18 de novembre, 16 de desembre de 2017 i 27 de gener de 2018.

Seminaris de Supervisió de Tests: dissabte, de 10 a 14 h. 24 de febrer, 17 de març, 28 d'abril, 26 de maig i 16 de juny de 2018.

Lloc realització: Fundació Eulàlia Torras de Beà. Carrer Santa Eulàlia, 11-13. 08012 - Barcelona
PRESENTACIÓ

El Centre de Desenvolupament Infantil i Atenció Precoç (CDIAP) de la Fundació Eulàlia Torras de Beà atén infants de 0 a 6 anys amb problemàtiques biopsicosocials. En el CDIAP es duu a terme el seu diagnòstic i tractament així com tasques dins de l’àmbit de la prevenció.

Aquest postgrau ofereix el coneixement d’eines per a l’establiment del diagnòstic dels infants d’aquesta franja d’edat, per diferenciar quins indicadors formen part de la variant de la normalitat i quins de la patologia, i d’aquesta manera valorar si cal posteriorment un treball terapèutic i amb quins objectius.

OBJECTIUS
– Curs eminentment pràctic que ofereix bases teòriques que permeten entendre les observacions realitzades i l’aplicació posterior, per part del mateix alumne, d’algunes de les eines observades.
– Observació del procés diagnòstic. Que el professional que assisteixi al curs pugui tenir coneixement presencial de les diferents parts del procés: primera entrevista amb la família i l’infant, aplicació dels tests pertinents i presència a l’entrevista d’orientació diagnòstica amb la família.
– Conèixer les eines diagnòstiques que s’utilitzen en els infants de 0 a 6 anys: psicològiques, logopèdiques i fisioterapèutiques, així com aspectes mèdics que cal tenir en compte en el procés diagnòstic.
– Poder aplicar els tests psicològics que s’utilitzen en aquesta franja d’edat i fer-ne l’avaluació i valoració.
– Elaborar un informe sobre els tests aplicats i els aspectes observats en l’infant mentre els feia.
A QUI S'ADREÇA

A aquells professionals de l’àmbit de la salut (psicòlegs, pediatres, psiquiatres i psicopedagogs) i de l'educació (mestres d'educació especial) que vulguin tenir coneixement o especialitzar-se en en el treball dins l’àmbit de l’atenció precoç.

REQUISITS D'ADMISSIÓ

– Titulats universitaris en Psicologia, Psicopedagogia, Medicina (pediatres i psiquiatres) i Mestre d'Educació Especial.

Mòdul 1. Diagnòstic en el nen menor de dos anys
1. Introducció al curs
2. Introducció a l’atenció precoç: Què és l’atenció precoç? Per què cal? Funcionament dels Centres de Desenvolupament Infantil i d’Atenció Precoç (CDIAP).
3. Procés diagnòstic:
– Motiu de consulta en nens menors de dos anys
– Elements que cal valorar de l’anamnesi
– Observació del nen en la consulta: relació amb els pares, amb els estranys, amb els objectes. Fites del desenvolupament
– Elements que cal tenir en compte per al diagnòstic
– Elements del diagnòstic mèdic: exploracions complementàries
– Exploració a través de proves estandarditzades
– Hora de joc

Mòdul 2. Exploració psicològica en els infants de 3 a 5 anys. Àrees per observar, avaluar i valorar (I)
1. Actitud-conducta al llarg de l’exploració
2. Proves instrumentals:
– Dibuix de la figura humana. Diferències en el dibuix en els nens de 3, 4 i 5 anys
– Test gràfic-projectiu de l’HTP (House, Tree, Person)
– Test de l’animal
– Dominància mà, peu, ull
– Test ABC. Predicció en l’aprenentatge de la lectoescriptura
3. Proves de personalitat:
– El test de l’animal
– El test CAT (Children’s Apperception Test)

Mòdul 3. Exploració psicològica en els infants de 3 a 5 anys. Àrees per observar, avaluar i valorar (II)
1. Tests d’intel·ligència:
– MSCA (escales McCarthy d’aptituts i psicomotricitat)
– WPPSI-III (escala d’intel·ligència infantil Wechsler)
– Terman-Merril
2. Proves de personalitat:
– Test de Corman
– Test gràfic-projectiu de l’HTP (House, Tree, Person)

Mòdul 4. El joc en els infants de 0 a 6 anys
1. Definició del joc
2. Etapes del joc
3. Funcions del joc
4. El joc com a instrument d’exploració:
– Enquadrament
– Material
– Examinador: observació participant / observació no participant
– Elements cognitius que cal observar
– Elements de personalitat que cal observar
– Ubicació de tots els aspectes observats respecte l'edat cronològica: recursos i
     mancances
5. Síntesi diagnòstica
6. Del joc al pensament i a la simbolització

Mòdul 5. Tests logopèdics
1. Intervenció del logopeda dins d’un equip de CDIAP: motiu de consulta i diagnòstic
2. Què entenem per llenguatge?
3. Què necessitem per comunicar-nos?
4. Conceptes bàsics: llenguatge-pensament, parla, diferenciació
5. Generar o no comunicació
6. Evolució normal del llenguatge i senyals d’alerta
7. Alteracions-trastorns: de la parla, de la veu i del llenguatge
8. Dificultats auditives
9. Sistemes augmentatius i alternatius de comunicació (UTAC)
10. Activitats logopèdiques: discriminació auditiva, mobilitat lingual, respiració i buf, etc
11. Proves-tests
12. Informe
13. Vocabulari bàsic

Mòdul 6. Tests fisioterapèutics
1. Intervenció del fisioterapeuta dins del CDIAP
2. Evolució normal motriu de 0-3 anys
3. Signes d'alerta
4. Exploració fisioterapèutica
5. Tests
6. Coordinació amb la Xarxa
PROFESSORAT, DIRECCIÓ I COORDINACIÓ
Professorat

Núria Beà i Torras. Pediatra i psicoterapeuta de la Fundació Eulàlia Torras de Beà (FETB). Treballa en atenció precoç des de l'any 1984; ha exercit de neuropediatra al CDIAP de la FETB des d'aleshores i al de l'ICASS de Girona durant 10 anys. Ha impartit diversos cursos i publicat treballs sobre atenció precoç a revistes especialitzades.

Anna Capdevila i Diez. Psicòloga i logopeda de la Fundació Eulàlia Torras de Beà. Treballa en atenció precoç des de l’any 2001 en el CDIAP de la FETB. Psicòloga titular del Departament d’Orientació Psicopedagògica del Col.legi Sagrat Cor de Jesús.

Mireia Escardíbul i Ferrà. Veure currículum a l'apartat Coordinació.

Mireia Fusté i Casaldàliga. Logopeda de la Fundació Eulàlia Torras de Beà (FETB). Màster en Neurologopèdia  i especialitat en veu per l'Escola de Patologia del Llenguatge ( UAB).

Elisabet Gil i Salgado. Psicòloga de la Fundació Eulàlia Torras de Beà. Treballa en el CDIAP de la FETB des de l'any 2006. Tècnica en avaluació del comportament del bebè a través de l'Escala Brazelton. Col·laboradora de la Unitat de Cures Intensives Neonatals (UCIN) de l'Hospital de Sant Pau realitzant recolzament psicològic a pares i avaluació de nadons, i fent un seguiment preventiu de la seva evolució fins els 7 anys d'edat.

Enric Gras i Llaneres. Fisioterapeuta del CDIAP de la Fundació Eulàlia Torras de Beà. Màster de Fisioteràpia en Pediatria per la Universitat Internacional de Catalunya (UIC). Membre col.laborador del grup de fisioterapeutes de l'Associació Catalana d'Atenció Precoç (ACAP).

Consol Tarragó i Riverola. Psicòloga clínica i psicoterapeuta de la Fundació Eulàlia Torras de Beà. Treballa en atenció precoç des de l'any 1985, i en el CDIAP de la FETB des de l'any 1992. Ha impartit cursos sobre atenció precoç. Coordinadora en l'assistència privada de la FETB des de l'any 2004 fins el 2014.

* La direcció es reservarà el dret a fer canvis en l'equip docent en cas que algun dels professors no pugui impartir la seva matèria, garantint el mateix nivell de qualitat i categoria pofessional.

Direcció

Anna Taberner Salvans. Psiquiatra. Psicoterapeuta de la "Federación Española de Asociaciones de Psicoterapeutas" (FEAP). Màster en Psicopatologia Clínica per la Universitat Ramon Llull (1994). Postgrau en Clínica Infanto-Juvenil (1997) de la Fundació Eulàlia Torras de Beà (FETB). Postgrau d’Autoavaluació en Psiquiatria per la Universitat Internacional de Catalunya (2002). Treballa en Salut Mental Infanto Juvenil des del 1995. Coordinadora del Centre de Salut Mental Infanto-Juvenil (CSMIJ) de Sant Andreu del març del 2006 fins el març del 2010. Actualment Directora General de Qualitat i Coneixement de la FETB des de novembre 2014.

Coordinació

Mireia Escardíbul Ferrà. Psicòloga clínica i psicoterapeuta de la Fundació Eulàlia Torras de Beà. Treballa en atenció precoç des de l'any 1997 al CDIAP de la FETB, essent la coordinadora del mateix des de l'any 2004 fins el 2015. Ha impartit diversos cursos i col·laborat en publicacions sobre l'atenció precoç. A l'actualitat és directora de Posicionament i Nous Projectes, i responsable de Docència i Recerca de la FETB.

Organitza:

Matricula't