Identificació

                    

            

Curs d'Estiu en El Conte com a Recurs Didàctic

Imprimir

Informació bàsica

Edició: Novetat
Hores: 20.00
Idioma: espanyol
Data inici: 04/07/2016
Data finalització: 06/07/2016
Nombre de places: 40
Codi: 15PPX8004
Matrícula tancada

Preu: 95,00€
Preu:
Horari: Dilluns i dimarts de 9 a 14 i de 16 a 18 h i dimecres de 9 a 15 h
Lloc realització: Parc Científic i Tecnològic de la UdG. Edifici Giroemprèn. Ala B.

– Els estudiants de la Universitat de Girona podran reconèixer un 1 ECTS (crèdit de reconeixement acadèmic) per la participació en cada edició dels Cursos d’Estiu de la Xarxa Vives d’universitats, amb independència dels cursos en què s’inscriguin.

– Si ets alumne UdG és imprescindible, per a l'atorgació del crèdit de reconeixement acadèmic, que al finalitzar la teva inscripció omplis el següent formulari (fes clic aquí).

OBJECTIUS

– Oferir estratègies per a l’animació lectora partint dels recursos amb què compten els docents i futurs docents.
– Potenciar l’ús d’alternatives pedagògiques dins de les aules.
– Propiciar l’ús de contes i faules com a suport educatiu.
– Estimular la utilització de recursos creatius a l’abast dels docents en la formació de l’hàbit lector en els seus educands.
– Oferir recursos didàctics en la resolució de conflictes i manteniment de la disciplina dins de l’aula.
– Ajudar a la posada en marxa d’activitats d’animació lectora que siguin divertides, didàctiques, dinàmiques i creatives.

A QUI S'ADREÇA

A docents de qualsevol nivell, excepte l’universitari; bibliotecaris, psicòlegs, psicopedagogs i animadors socioculturals; estudiants de pedagogia, educació infantil i primària, filologia, biblioteconomia i animació sociocultural; qualsevol persona interessada en el tema de la narració oral, l’animació lectora i el foment de la lectura.

Descripció

Els estudiants de la Universitat de Girona podran reconèixer un 1 ECTS (crèdit de reconeixement acadèmic) per la participació en cada edició dels Cursos d’Estiu de la Xarxa Vives d’universitats, amb independència dels cursos en què s’inscriguin.



PROGRAMA

Tema 1. Trobada introductòria: El conte com a recurs didàctic

Principals objectius:
– Informar dels objectius del curs.
– Estimular l’ús de recursos creatius a l’abast dels docents i futurs docents en la formació de l’hàbit lector en els seus alumnes.
– Potenciar l’ús d’alternatives pedagògiques dins de les aules, mitjançant recursos narratius i altres estratègies didàctiques i pràctiques.

Principals continguts:
– Informació general sobre els temes i continguts del curs.
– Contes i narracions, com a forma de comunicació. Ensenyaments i valors en contes, poemes, faules, proverbis, llegendes…
– El llegat de Maria Montessori a la pedagogia moderna.
– Gianni Rodari i la seva aportació a la didàctica de les narracions.
– Daniel Pennac: els drets del lector. Llibres sobre literatura, lectura i didàctica.
– Bibliografia recomanada sobre el tema.

Tema 2. Components de l’animació lectora

Principals objectius:
– Destacar els components lúdics i didàctics de l’animació lectora.
– Exposar com es poden treballar la creativitat i el dinamisme durant les sessions d’animació lectora.
– Potenciar l’ús del component pràctic i interactiu en l’animació lectora.
– Promoure l’ús de tots els components als tallers d’animació lectora.

Principals continguts:
– Components de l’animació lectora: lúdic, pràctic, interactiu, didàctic, creatiu, dinàmic...
– La paraula oral (llenguatge verbal) i la gestualitat (llenguatge extraverbal) a les activitats d’animació. El seu valor lúdic i didàctic, tenint en compte les edats dels receptors.
– Faules, llegendes, contes il·lustrats, poemes i cançons; valor pràctic i interactiu a l’animació lectora, segons l’edat dels destinataris.
– El limerick, creació de poemes breus a partir de l’absurd, tenint en compte protagonistes, característiques del personatge, les seves actuacions i reaccions.
– Dinàmiques de grup per treballar amb els components de l’animació lectora.

Tema 3. Animació lectora: la importància d’educar la mirada

Principals objectius:
– Educar la mirada, no només amb les imatges que contenen els llibres, sinó també amb la interpretació dels textos.
– Desenvolupar l’ús de llibres il·lustrats en l’animació lectora en particular i en el procés educatiu, en general.
– Potenciar l’educació i la cultura visuals en els docents com a camí per a l’educació i la cultura visuals dels seus educands.

Principals continguts:
– Educació visual i cultura visual. El dibuix com a mitjà de comunicació i element essencial en l’educació visual.
– Lectura d’imatges (il·lustracions) com a forma d’interpretació simbòlica en edats primerenques per a desenvolupar la lectoescriptura. Les paraules com a símbols.
– Llenguatge gràfic: significat de les imatges. Interpretació de les imatges literàries (contes, faules, llegendes) amb altres imatges (dibuix, traços, formes, el color utilitzat pels nens i nenes).
– Realització de minitallers amb un tema d’interès relacionat amb les arts plàstiques i visuals.
– Fotografia, dibuixos animats, pel·lícules. Paper en l’educació de la mirada. Perills i dificultats, possibles solucions.

Tema 4. Animació lectora: la importància d’educar l’oïda

Principals objectius:
– Educar l’oïda, no només amb els textos llegits o expressats, sinó anant més enllà de la simple interpretació gramatical.
– Desenvolupar la capacitat auditiva d’escoltar què hi ha darrere el text, sigui poema, conte, faula o llegenda.
– Estimular una educació auditiva entre els docents per potenciar la cultura auditiva dels seus educands.

Principals continguts:
– Educació auditiva i cultura auditiva dels docents. Dinàmiques de grup per treballar l’educació de l’oïda.
– Llenguatge verbal. La veu, el timbre, el to i la seva modulació a l’hora de narrar.
– Humor, estats d’ànim i empatia amb l’auditori, la seva influència en l’animació lectora.
– Teatràlia: dramatització de textos i cultura auditiva.
– PoesiART: el joc poètic a les classes com a part de l’educació auditiva.

Tema 5. Etapes de l’animació lectora

Principals objectius:
– Delimitar les etapes que conformen una animació lectora i respectar-les.
– Proposar algunes alternatives en la planificació de l’animació lectora.
– Dotar els docents (en actiu i els futurs) d’estratègies creatives per a l’animació lectora.

Principals continguts:
– Diferenciar l’animació lectora segons els cicles, les seves característiques i desenvolupament de la lectoescriptura i de la comprensió lectora.
– Tipologia de les activitats d’animació lectora, segons l’ordre tradicional: activitats prèvies, simultànies i posteriors a la lectura.
– La introducció del llibre a l’aula. Expectatives i motivació per a la lectura voluntària.
– Despertar l’interès pel llibre abans de l’obligació de llegir-lo. L’empremta del llibre a l’aula i a casa.
– Activitats durant la lectura. Estratègies per incitar el debat i la reflexió i les activitats posteriors a la lectura.


Tema 6. Recursos bibliogràfics i no bibliogràfics en l’animació lectora

Principals objectius:
–  Exposar alguns criteris per a la selecció de títols segons els interessos de l’emissor (animador/professor/contacontes) i la receptivitat dels destinataris.
– Explicar la importància d’una selecció qualitativa de llibres en comptes d’una de quantitativa.
– Estimular la cerca de valors i d’ensenyament en els llibres seleccionats per a una determinada sessió d’animació lectora.


Principals continguts:
– La selecció de textos, segons títols, temes, edats dels destinataris i interessos literaris. Les expectatives respecte els llibres seleccionats.
– Recursos no bibliogràfics, la seva importància als tallers d’animació lectora, webs i blogs d’interès relacionats amb la lectura, animació lectora i literatura.
– L’animació lectora, subjecta a canvis, d’acord amb les característiques del grup (edat, classe social, interessos).
– Preparació dels minitallers d’animació lectora per part dels assistents al curs amb l’ajuda de recursos bibliogràfics i no bibliogràfics.

Tema 7. Les TIC i l’animació lectora

Principals objectius:
– Potenciar la competència tecnològica de docents i animadors.
– Reflexionar sobre els nous suports de desenvolupament i difusió de la literatura.
– Aprofitar els recursos tecnològics per posar-los en funció de l’animació lectora.

Principals continguts:
– Lector tradicional, lector digital i consumidor de continguts digitals.
– Biblioteques tradicionals i biblioteques virtuals: semblances i diferències.
– Blogs literaris com a part de l’estratègia per a l’animació i comprensió lectora. Avenços tecnològics i animació lectora. Suport llibre i suport digital.
– La influència de la tecnologia en el model educatiu actual. Materials didàctics a partir de suports tecnològics.

Tema 8. Dificultats i errors més freqüents en l’animació lectora. Com superar-los?   

Principals objectius:
–Establir les dificultats més freqüents amb què es troba l’animador/professor/contacontes.
– Proporcionar possibles solucions a les dificultats i els errors en l’animació lectora.
– Suggerir algunes estratègies per evitar les causes que motiven els errors en l’animació lectora.

Principals continguts:
– Qualitats de l’animador/professor/contacontes. El clima que es crea durant l’animació lectora.
– L’animació lectora per cicles d’ensenyament. Característiques, elements comuns i diferenciadors.
– Prelectors i dibuix (la plàstica en general), formes de comunicació quan la paraula oral està en desenvolupament.
– Estratègies per mantenir la disciplina i l’atenció durant una sessió d’animació lectora.
– Realització d’alguns minitallers d’animació lectora i la seva posterior anàlisi, quant a contingut, forma, metodologia, dinàmiques de grup utilitzades, preparació i execució.
 

Tema 9. Cinema i literatura

Principals objectius:
– Exposar els avantatges que ofereix el cinema per a l’animació lectora.
– Potenciar l’ús de les imatges en tallers d’animació a la lectura.
– Promoure dinàmiques de grup destinades a relacionar imatges i narracions en tallers d’animació lectora.

Principals continguts:
– L’era de les imatges. Versions cinematogràfiques de llibres d’aventures, ciència ficció, novel·les de cavalleries, etc. segons edats i interessos dels destinataris.
– Animació lectora a partir del cinema. Aprofiten els docents els recursos al seu abast
– Dibuixos animats i comprensió lectora. Prelectors i lectors. Els seus interessos literaris i fílmics.
– Faules, poemes i cançons en la seva variant fílmica: avantatges i dificultats del seu ús.
– El còmic com a variant fílmica i creativa.


Tema 10. Llegir i escriure en l’era digital

Principals objectius:
– Exposar els desafiaments a què s’enfronten els docents avui en dia, en el desenvolupament de l’animació lectora.
– Explicar la importància de la vinculació llar-escola en la creació de l’hàbit lector, aprofitant el nou context tecnològic.
– Establir estratègies per a l’ús adequat dels recursos didàctics per a l’animació mitjançant els minitallers.

Principals continguts:
– El nou paradigma educatiu: docents i estudiants a l’era digital.
– Les noves tecnologies i l’animació lectora; convertir els desavantatges en avantatges.
– L’educació visual i la cultura visual en l’era digital. Possibles lectures.
– L’educació auditiva i la cultura auditiva (no musical) en l’era digital. Com aprofitar els avantatges que ens ofereix la tecnologia tant a l’escola com a casa?
– Avaluació final: realització dels minitallers d’animació lectora amb la seva posterior anàlisi de contingut, forma, metodologia, dinàmiques de grup utilitzades, preparació i execució.

PROFESSORAT, DIRECCIÓ I COORDINACIÓ
Professorat

Julián Despaigne Rodríguez. Veure currículum a l'apartat de coordinació.

 


* La direcció es reservarà el dret de fer canvis en l'equip docent en cas que alguns dels professors no puguin impartir la seva matèria, garantint el mateix nivell de qualitat i categoria professional.




Coordinació

Julián Despaigne Rodríguez. És escriptor, formador de formadors i narrador oral; d’origen cubà i danès, resideix a València. Premi Ciudad de Coria Cuentos 2002 i autor del llibre sobre animació lectora i literatura Acordes de la palabra. Graduat en Dret per la Universidad de la Habana, ha treballat com advocat en bufet. Ha exercit també el periodisme a ràdios cubanes i daneses, a més de la docència a la Universitat d’Odense, Dinamarca. Imparteix tallers d’animació lectora per a estudiants, entre ells PoesíARTE, Teatralía, Versus. També ofereix cursos i tallers presencials per a docents en centres de formació de professors a Madrid, València, Saragossa i Andalusia, i cursos d’estiu a les universitats de Salamanca i La Rioja. També ofereix cursos en línia des dels seus blogs http://www.idealclub-chelva.blogspot.com/ y https://juliandespaigne.wordpress.com/curso-on-line-febrero-de-2015/



Organitza:

Imprimir
COMPARTEIX AQUEST CURS:    Share to Facebook   Share to Twitter  
Cercador

de cursos

Àmbits de coneixement
Tipus de curs
Modalitats
Paraules clau
       

 


Política de cookiesAvís legal | Tel. 972 210 299 | E-mail: info.fundacioif@udg.edu

 

Aquest lloc web fa servir cookies. Si hi segueix navegant considerarem que n’està acceptant el seu ús. Més informació sobre les cookies.