Identificació

                    

            

Curs d'Especialització en Educació en el Sentir i Llenguatge Sensorial (Realització a Barcelona)

Matricula't
Imprimir

Documentació-inscripció

Per inscriure’s cal omplir el full d’inscripció a través de la web (www.fundacioudg.org).
 
Preinscripció: A partir de l'1 de juny i fins a un mes abans de l'inici del curs.
En un termini màxim de 7 dies des de la data d’inscripció cal haver realitzat el pagament de 150 €, que es restarà de l’import de la matrícula, i que dóna dret a reserva de plaça.
 
Matrícula: Fins a 20 dies abans de l’inici del curs.
Per tal que sigui efectiva caldrà haver realitzat el pagament com a màxim 20 dies abans de l'inici del curs.
Documentació que s’ha de presentar per realitzar la matrícula:
– Fotocòpia del DNI .
 
* La Fundació es reserva el dret d’anul·lar el curs. L’organització es compromet a comunicar-ho als inscrits amb antelació suficient i a tornar l’import de tots els pagaments realitzats.

* Per imports iguals o superiors a 300 Euros, consulteu l'apartat "Finançament" si desitgeu finançar la matrícula.

 



PROGRAMA

1. Principis pedagògics de l'educació en el sentir i el llenguatge sensorial
 
Empatia, atenció i intenció: la formació de les relacions entre el món interior i el món exterior . Com crear l'espai de la relació entre mestre i alumne a través de l'escolta, l'atenció, l'empatia, les construccions d'experiències i la significació? I com fer-ho junts?
L'acció educativa i la capacitat de significar el món des de la resignificació dels espais quotidians. El coneixement de si mateix i la relació amb l'altre.

Aquest bloc se centra en l'art de l'escolta i en la capacitat transformadora del joc per crear noves possibilitats de relació.
Treballarem des de la ressonància que existeix entre el món interior de cada un i els espais físics exteriors que ens envolten.
La intenció és que els educadors puguin afinar l'escolta a través de tot el cos per generar espais de relació amb els alumnes i amb l’entorn.
El joc els permet tornar a connectar amb la sorpresa, redescobrir-se en un terreny lúdic que permet la trobada amb l'altre des d'una mirada diferent. Entrenar els sentits per crear diàlegs i
trobades que no passin per la memòria cerebral, sinó per la memòria del cos.
La finalitat d'aquest bloc és aportar les eines perquè cada educador pugui potenciar els recursos que té al seu abast i que usa quotidianament en la seva tasca amb els alumnes (les
aules, els objectes, etc.) i resignificar-los.
Educar en el sentir significa tornar a descobrir que totes les eines necessàries ja estan en nosaltres i només cal redescobrir-les i experimentar l'art poètic de la transformació per a resignificar la realitat que ens envolta.

Aquest bloc s'articula en tres etapes principals:

– Potenciar el joc:
El joc permet abandonar els nostres hàbits i estar present amb un mateix i amb els
altres. Sent el joc el terreny del "puc", és fonamental per trencar esquemes i endinsar- se en terrenys desconeguts. El joc ajuda a recuperar la part infantil, la part creadora que viu dins de l'adult, per allunyar-se de l'única visió de l'home com a homo faber i tornar a connectar l'homo ludens.

– Conèixer amb el cos:
Apropar-se al cos per involucrar-lo com a part activa de tot el nostre ésser. El treball aquí és amb el cos i la seva trobada amb ell mateix, la trobada amb l'altre, i la trobada amb l'espai que l'envolta.
Tornar a pensar amb tot el cos i no només amb la ment. Atès que el coneixement passa a través de l'experiència, una experiència corporal permet potenciar el saber a
través del sentir.

– Crear condicions per a la creació:
En aquesta part es promouen les condicions perquè els professors puguin potenciar els seus recursos.

2. Eines poètiques per a la creació de nous processos educatius a través del sentiment

Aigua, aire, terra i foc: converses poètiques amb la matèria viva.
Conèixer el món a través el tacte i l'extensió de l'imaginari en el contacte amb els elements. Un espai de recerca sobre la poètica de la imaginació, que utilitza eines pròpies del Teatre dels Sentits, combinant-les amb eines d'artistes moderns i contemporanis que han treballat el
fenomen de la matèria.

En aquest treball, la naturalesa i els seus símbols són la nostra font d'inspiració. Els nostres propòsits són fomentar l'acció de l'imaginant i l'experiència estètica, aprofundint en la capacitat transformadora de la imaginació.

Aquest bloc s'articula en tres etapes principals:

Crear una mirada diferent cap al món:
Aprendre a descobrir les relacions entre les coses del món que ens envolta, alimentar un altre tipus de mirada cap a l'entorn és una part fonamental d'aquest bloc. Aquesta mirada es crea a partir del tacte. Si, com adults, aconseguim involucrar-nos en un procés de nou descobriment i de sorpresa espontani, podrem propiciar atenció i generar sentiments de pertinença entre els nostres alumnes.

La naturalesa i els seus símbols:
La finalitat és tornar a conèixer i a jugar amb la matèria primera, els quatre elements, per explorar les nostres imatges profundes i connectar amb la font de la nostra força vital inspiradora i creadora. Romandre a prop de les nostres emocions en cada trobada vol dir sembrar una atenció especial i una força empàtica necessària per a l'escolta amb l'altre i el diàleg amb allò que no es veu.

La matèria i la intencionalitat:
En aquestes sessions s’utilitza una metodologia interdisciplinària que barreja les diferents eines. Inspirant-nos en el treball de G. Bachelard, i mitjançant els jocs que se centren en la revelació, es treballa amb la matèria com a vehicle d'emocions i sensacions:
- L’aigua: el ventre humit, la gestació i la cura.
- L'aire: el sentit del vol, del buf vital, del somni.
- La terra: el tema de la sembra, la forma, la foscor.
- El foc: l'energia, la força de la creació i la voluntat.

3. Aplicació pràctica del llenguatge sensorial a projectes narratius

Trobada amb l'ombra: viatge poètic a la recerca de la pròpia ombra. Com enfrontar-s'hi? Com aprofitar i transformar les emocions negatives?

Una exploració a nivell fantàstic del món de l'ombra, descobrint els "personatges" de la nostra personalitat a través el món simbòlic i la faula i viatjant a través d'un recorregut per les diferents facetes d'un mateix.
Sota la màscara del Jo conscient s'amaguen tot tipus d'emocions. Aquest territori, sovint inexplorat, és anomenat per la psicologia ombra personal. Tothom té una ombra com a
contrapartida del seu ego. En aquest mòdul:
- establirem una relació entre els personatges més foscos de les faules i l'ombra personal,
- jugarem amb aquesta poderosa energia, amagada,
- i ens aproparem a la consciència de la foscor (com va dir Jung).

El treball serà des del cos com a eina creativa per a la construcció d'espais narratius. A partir de totes les eines apreses en els mòduls precedents i mitjançant nous estímuls sensorials, ampliarem l'imaginari, per començar a reconèixer les nostres projeccions i explorar possibilitats de transformació d'allò que no ens agrada. Mitjançant la faula, el joc i la imaginació podrem començar un diàleg poètic amb la nostra ombra. La trobarem, la perdrem, deixarem que ens sorprengui. Aquest treball sobre l'ombra permet al professor descobrir i aprofundir sensorialment els continguts de les faules, proposar espais narratius, trobar nous recursos a l'hora d'enfrontar-se amb les conductes negatives dels seus alumnes: ràbia, gelosia, mentida, ressentiment, etc.


4. MASTER CLASS de reflexions filosòfiques i pedagògiques entre Sentir i Sentit.

PROFESSORAT, DIRECCIÓ I COORDINACIÓ
Professorat
– Enrique Vargas. Dramaturg i antropòleg colombià que ha desenvolupat un llenguatge poètic d'enorme influència en el teatre contemporani.S'inicia en el món del teatre amb tan sols sis anys mentre s'inventava jocs en els intricats i laberíntics cafetars del paisatge andí on va créixer. Des de llavors, el seu treball de creació ha estat la recerca d'aquell esperit dels primers jocs prohibits i el desenvolupament d'una poètica sensorial que els ompli de significat. Es forma a l'Escuela Nacional de Arte Dramático, de Bogotà, i posteriorment estudia antropologia teatral a Michigan (Estats Units). Dedica 15 anys a la investigació sobre els jocs, rituals i mites a l'Amazònia colombiana. El 1993 deixa les seves classes a la Universidad Nacional de Bogotá i, conjuntament amb la seva companyia, Teatre dels Sentits, continua la recerca amb la creació d'obres que aconsegueixen un gran impacte internacional, com El fil d'Ariadna, Oracles, La memòria del vi, El ressò de l'ombra, Projecte Habitants, Petits exercicis per al bon morir, Fermentació o El cor de les tenebres.
Actualment, a més de responsabilitzar-se de la direcció artística de Teatre dels Sentits, dirigeix el Postgrau Poètiques dels Sentits. Llenguatge Sensorial i Poètica del Joc, de la Fundació Universitat de Girona, i dicta els cursos avançats tant de l'Escola dels Sentits de Barcelona com del Centre Culturale il Funaro (Pistoia, Itàlia).
 

– Lisa Marrani. Veure currículum a l'apartat Coordinació.

– Patrizia Menichelli. Veure currículum a l'apartat Direcció.

– Eva Pérez.  Actriu i professora de llenguatge sensorial. Llicenciada en Art Dramàtic (2000) i en Teràpia Corporal Integrativa (2007). Des de fa més de deu anys desenvolupa la recerca en els camps del teatre i l'antropologia, combinant la seva investigació artística amb la vessant més pedagògica. Des del 2002 col·labora amb Teatre dels Sentits, tant en els seus espectacles com en el seu treball de formació a través de l'associació Caixa d'Eines i del Postgrau amb la Universitat de Girona (2008-2010). El 2009 crea el seu propi projecte pedagògic, Cre'Arte, que proposa processos creatius teatrals i personals, i el porta a terme amb nens, adolescents i joves en risc d'exclusió social, educadors socials i gent gran. Ha col·laborat amb entitats com Escena Nacional d'Andorra, Aula Teatre Mataró, CaixaEscena i Fundació Yehudi Menuhin. Amb aquesta metodologia també crea espectacles que giren en diversos festivals. Paral·lelament, amplia la seva formació realitzant seminaris de recerca actoral amb Tècnica Meisner, José Sanchis Sinisterra, Jorge Sánchez, Javier Daulte, John Dean, Consuelo Trujillo i Roberto Romei. Com a actriu participa en diversos projectes professionals sota la direcció de Jaume Melendres, José Sanchis Sinisterra, Meritxell Roda i Blanca Bardagil. Actualment segueix desenvolupant la
seva tasca pedagògica a través del teatre i està preparant una peça individual de creació.
 

– Giovanna Pezzullo. Actriu, dramaturga, professora de llenguatge sensorial, formadora d'actors i smell designer. Estudia història de l'art a la Università Statale di Milano i es forma com a actriu a l'Escola d'Art Dramàtic Il Piccolo, de Giorgio Strehler.
Des del 1999 treballa amb la Companyia Internacional Teatre dels sentits, dirigida per Enrique Vargas, on ha actuat, coordinat i participat en la creació de les dramatúrgies i creat els paisatges olfactius per a les obres: El vi, El celler dels sentits, El ressò de l'ombra, Oracles, Petits exercicis per al bon morir, Filatura, El món al revés, Fermentació, Renacer, Heart of darkness. Durant sis anys ha coordinat el Màster Llenguatge Sensorial i Poètica del Joc, organitzat amb la Fundació Universitat de Girona i Caixa d'Eines del Teatre dels Sentits; és professora del màster i imparteix tallers de llenguatge sensorial en diferents països (França, Bèlgica, Anglaterra, Itàlia, Japó, Dinamarca, Espanya i Austràlia). Del seu coneixement en el camp olfactiu, ha desenvolupat una metodologia pròpia que s'aplica en el taller sobre la poètica de l'olfacte. A més, col·labora amb artistes internacionals.

* La Fundació es reserva el dret d’anul·lar el curs. L’organització es compromet a comunicar-ho als inscrits amb antelació suficient i a tornar l’import de tots els pagaments realitzats.


Direcció

Patrizia Menichelli. Dissenyadora, performer i directora, professora de llenguatge sensorial i coordinadora artística de l'Escola dels Sentits. Ha estat coordinadora artística de la companyia durant vuit anys, fins al 2015.
Comença la seva carrera com a dissenyadora de vestuari el 1983 col·laborant amb importants companyies italianes, però la seva recerca es transforma i apunta cap a la revisió de l'espai escènic com a idea d'escena penetrable, aprofundint la dimensió de la dramatúrgia. Des del 1996 és investigadora i performer de Teatre dels Sentits, especialitzada en la poètica d'habitar un espai imaginari, amb un treball sobre l'actor-habitant. Col·labora amb E. Vargas i el grup en el projecte de formació de la companyia a Europa i fora del continent, col·labora també en el Postgrau Llenguatge Sensorial i Poètica del Joc de la Fundació Universitat de Girona. Des del 1996 crea el vestuari per a les obres de la companyia: Oracles, La memòria del vi, Fil d'Ariadna, Eco de l'ombra, Món al revés, Projecte Habitants, Petits Exercicis, Fermentació, Cor de les Tenebres. A Itàlia realitza projectes independents, formatius i multidisciplinaris de teatre i art, per a professors d'escoles, educadors. A més, dicta classes de disseny de vestuari, màscares i espai escènic. És directora de l'associació Arcàdia Ars In, de Florència, Itàlia. Les seves últimes creacions són Da Capo ... els dies del cel, presentada a Barcelona el 2012, i Immaginando Prezzemolina, presentada a Florència el 2013 i a Barcelona el 2015.



Coordinació

Lisa Marrani.  Arquitecta, performer, directora i professora de llenguatge sensorial. Llicenciada en Arquitectura per la Università degli Studi de Florència, es doctora el 2010 en Tecnologia i Gestió del Patrimoni Cultural amb un treball centrat en la relació habitant-memòria en barris de Barcelona en procés d'enderrocament. Des de llavors porta a terme projectes urbans on fusiona eines procedents de diferents disciplines entre l'arquitectura i el teatre. Comença la seva formació artística en teatre a Itàlia l'any 2000 amb IsoleComprese Teatro i amb el col·lectiu Svarnet. A partir de 2008 treballa —com a resident i investigadora— amb la companyia Teatre dels Sentits, dirigida per Enrique Vargas, investigant sobre la poètica de l'espai i la creació d'imaginaris. És docent als tallers de formació per a nens i educadors i és professora del Postgrau en Llenguatge Sensorial i Poètica del Joc de la Fundació Universitat de Girona. Porta a terme projectes amb artistes internacionals a Espanya, Itàlia i Dinamarca. Actualment treballa amb Mamen Duch (T de Teatre) en el marc d'Art per a la millora social finançat per l'Obra Social la Caixa i és directora artística al costat de Nelson Jara del Col·lectiu dels Silencis de Granollers, resident a la Fàbrica de les Arts Roca Umbert.



Organitza:

 

Matricula't
Imprimir
COMPARTEIX AQUEST CURS:    Share to Facebook   Share to Twitter  
Cercador

de cursos

Àmbits de coneixement
Tipus de curs
Modalitats
Paraules clau
       

 


Política de cookiesAvís legal | Tel. 972 210 299 | E-mail: info.fundacioif@udg.edu

 

Aquest lloc web fa servir cookies. Si hi segueix navegant considerarem que n’està acceptant el seu ús. Més informació sobre les cookies.