TALLER EN RETRAT FOTOGRÀFIC:
Aquest taller està pensat per aprendre els diferents elements que composen un bon retrat de forma transversal enlloc de seqüencial, doncs parteix de la idea de que encara que el coneixement tècnic de la càmera i dels llums és indispensable, aquest sempre ha de respondre a les necessitats específiques d’un retrat i no al revés. De fet, els millors retrats són aquells que el fotògraf ha escollit la tècnica que expressa perfectament el que vol expressar en aquell retrat, i no de si ha utilitzat la càmera més cara, de si ha necessitat una llum o deu, o de si l’ha realitzat pel carrer o dins d’un estudi.
Per això, enlloc de tenir un programa d’aprenentatge del retrat estrictament seqüencial, volem oferir un transversal on cada setmana l’estudiant aprendrà a analitzar retrats de diversos fotògrafs i pintors per descobrir la intenció de l’autor, la tècnica i els llums utilitzats i, mitjançant pràctiques, com reproduir-los. En conjunt, al final del curs, l’estudiant haurà aprés a:
1. “Llegir” e interpretar retrats fotogràfics.
2. Plantejar-se com resoldre un retrat, ja sigui per un treball personal o un encàrrec professional.
3. Decidir quin equip fotogràfic es necessita depenent del tipus de retrat que es vol fer.
4. Interaccionar amb la persona a retratar.
5. Utilitzar la càmera per resoldre retrats: posició de la càmera, òptica, enquadrament, diafragma i velocitat d’obturació, etc.
6. Reconèixer la llum existent .
7. Decidir com il•luminar segons el tipus de retrat.
8. Saber utilitzar els diferents tipus de llums que hi ha al mercat.
9. Desenvolupar una mirada pròpia i buscar la tècnica que més l’expressa.
TALLER EN IL·LUMINACIÓ FOTOGRÀFICA:
El taller està construït en tres mòduls, al ser un taller eminentment pràctic tots els elements que surten en aquest temari van acompanyats de les seves corresponents pràctiques.
1. Pre-il•luminació
Aquest mòdul busca oferir i consolidar els coneixements propis de la fotografia digital necessaris per poder començar amb l’ensenyament de la il•luminació. Té també la funció d’igualar coneixements entre els alumnes i repassar elements de fotografia general que puguin no estar clars pels alumnes.
– Calibratge del material
– Monitor
– Càmera (configuració bàsica)
– Photoshop
– Sortida (perfils de color, resolucions en funció del suport, ...)
– El concepte de contrast i latitud
– La medició de la llum i el càlcul de l’exposició
– L’histograma, anàlisi i ús com a fotòmetre
2. Il•luminació bàsica
Aquest mòdul introdueix els conceptes propis de la il·luminació. És un mòdul eminentment pràctic i visual amb especial èmfasi a la qualitat i la direcció de la llum.
– Tipus de llum: dura – trencada – suau
– Ratis de contrast
– Llums incidents i reflexades
– Direcció de la llum
– Temperatura de color
3.Il•luminació avançada
Aquest mòdul és el nucli central del curs d’il•luminació, s’estudien i practiquen els diferents tipus d’il•luminació, tant les pròpies de la fotografia com les aportacions que provenen de les diferents creacions visuals: pintura, còmic, cine, teatre,... En aquest mòdul a més a més de les pràctiques es realitzaran sortides guiades a museus, cine, teatre, concerts, ... per visualitzar els conceptes lumínics d’aquests medis. També veurem somerament els conceptes i principis de composició per poder entendre millor i integrar la il•luminació en la globalitat de la creació fotogràfica.
3.1 Composició:
– Concepte d’enquadrament, el llenguatge fotogràfic
– L’equilibri asimètric, la idea de la compensació
– La llum com a element compositiu
3.2 Llum i llums:
– La llum principal i el caràcter de la il•luminació
– Llum de farciment o secundària, el control del contrast
– Càlcul de suma de llums
– Llum de perfilat: formes i textures
– Llum d’efecte, el poder del detall
– Ús de les temperatures de color
– Il•luminació amb el Photoshop
3.3 Anàlisi d’il•luminació: Publicitat, Pintura/còmic/grafit, Cine, Teatre, Arts plàstiques.
3.4 Pràctica d’aplicacions de la il•luminació en:
– Retrat (els subjectes)
– Bodegó (els objectes)
– Paisatge (l’espai)
TALLER EN FOTOPERIODISME:
1. Tècnica fotogràfica
– L’equip del reporter gràfic: les càmeres, òptiques, flaix, accessoris
– Com plantejar els reportatges: elecció del tema, com es rep un encàrrec, planificació del desplaçament o viatge, planificació del tipus de fotografies a elaborar
– Tècnica fotogràfica. Utilització del material fotogràfic: com utilitzar la càmera, òptiques flaix, etc…
– Edició i enviament de les imatges per premsa: com enviar el material als mitjans
2. Seguiment i anàlisis de fotoperiodistes
– Anàlisi de la fotografia dels diferents diaris: cada dia de classe s’analitzarà la fotografia d’un diari
– Anàlisi de la tasca de fotògrafs de premsa: analitzarem el treball gràfic de diferents fotògrafs de premsa
– Master Class de diferents fotògrafs de premsa tant de diari com d’agència
3. Reportatges i sortides
– Reportatge urbà
– Reportatge social
– Reportatge a una exposició
– Fotografia per il·lustrar una entrevista
– Reportatge de concert a la sala Mirona de Salt
– Reportatge d’esports
– Sortida al Camp Nou
– Sortida al GEiEG d’atletisme
– Sortida a l’Auditori de Girona
– Sortida al Teatre Municipal, de Salt o Sala la Planeta
– Sortida a l’agència Click art foto
– Sortida al diari El Punt
– Sortida un diari de Barcelona (per determinar)
– Reportatge de viatge. A un lloc per determinar (Bòsnia)